Zusammenfassung
Politische Debatten werden in Deutschland zunehmend über soziale Medien geführt. Die dabei produzierten Daten können mit geeigneten ,,machine learning“-Verfahren für politisches Microtargeting genutzt werden. Die Anwendung von maschinellem Lernen auf diesen Daten ermöglicht das Zusammenfassen von Nutzern mit ähnlichem Verhalten oder Präferenzen. Dadurch können Gruppen identifiziert werden, die für bestimmte politische Inhalte besonders interessant sind. In den USA werden diese Verfahren bereits intensiv genutzt. Allerdings verfügen die dortigen politischen Akteure über Zugriff auf detaillierte Informationen über die Wähler. Solche Daten stehen in Deutschland nicht zur Verfügung, da die deutschen Datenschutzrichtlinien deren Sammlung, Verarbeitung und Auswertung verbieten. Im folgenden Artikel zeigen wir, wie es im Einklang mit den deutschen Datenschutzgesetzen möglich ist, Daten aus dem sozialen Netzwerk Facebook zu extrahieren und damit Microtargeting zu betreiben. Vor diesem Hintergrund werden abschließend die ethischen und politischen Konsequenzen für das politische System diskutiert.
References
Agan T (2007) Silent Marketing: Micro-targeting. Penn, Schoen and Berland Associates, New York
Bakshy E, Messing S, Adamic LA (2015) Exposure to ideologically diverse news and opinion on Facebook. Science 348:1130–1132
Barberá P, Rivero G (2015) Understanding the political representativeness of Twitter users. Soc Sci Comput Rev 33:712–729
Barberá, P, Zeitzoff T (2016) The new public address system: Why do world leaders adopt social media?. http://pablobarbera.com/static/world_leaders_paper.pdf, letzter Zugriff: 21.6.2017
Barbu O (2014) Advertising, microtargeting and social media. Procedia – Soc Behav Sci 169:44–49
Blei DM, Ng AY, Jordan MI (2003) Latent dirichlet allocation. J Mach Learn Res 3:993–1022
Boehm F (2015) A comparison between US and EU data protection legislation for law enforcement purposes. Directorate-general for internal policies. European Parliament. http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2015/536459/IPOL_STU%282015%29536459_EN.pdf, letzter Zugriff: 21.6.2017
Bond R, Messing S (2015) Quantifying social media’s political space: estimating ideology from publicly revealed preferences on Facebook. Am Polit Sci Rev 109:62–78
Capara GV, Barbaranelli C, Zimbardo PG (1999) Personality profiles and political parties. Polit Psychol 20:175–197
Cialdini RB (1993) Influence: The Psychology of Persuasion. HarperCollins, New York
Directive EU (1995) 95/46/EC of the European Parliament and of the Council of 24 October 1995 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data. Off J Eur Union L 281:31–50
Däubler W, Klebe T, Wedde P, Weichert T (2010) Bundesdatenschutzgesetz. Bund, Frankfurt a. M., Aufl. 5
Dorschel J (2015) Praxishandbuch Big Data. Wirtschaft-Recht-Technik. Gabler, Wiesbaden (SpringerLink: Bücher)
Downs A (1957) An economic theory of political action in a democracy. J Polit Econ 65:135–150
Edsal T (2012) Let the Nanotargeting Begin. New York Times Online, http://nyti.ms/QfX792, letzter Zugriff: 21.6.2017
Ellul J (1965) Propaganda: The Formation of Men’s Attitudes. Knopf, New York
Franz MM, Ridout TN (2010) Political advertising and persuasion in the 2004 and 2008 presidential elections. Am Polit Res 38:303–329
Grimmer J, Stewart BM (2013) Text as data: the promise and pitfalls of automatic content analysis methods for political texts. Polit Anal 21:267–297
Hegelich S (2017) R for social media analysis. In: Sloan L, Quan-Haase A (eds) The SAGE Handbook of Social Media Research Methods. Sage, London, 486–499
Hegelich S, Shahrezeya M (2015) The Communication Behavior of German MPs on Twitter: Reaching to the Converted and Attacking Opponents. Eur Policy Anal 1
Hersh ED (2015) Hacking the Electorate: How Campaigns Perceive Voters. Cambridge University Press, New York
Hotelling H (1933) Analysis of a complex of statistical variables into principal components. J Educ Psychol 24:417–441
Mayer-Schönberger V, Cukier K (2013) Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, And Think. Hachette UK, London
Niedermayer O, Hofrichter J (2016) Die Wählerschaft der AfD: Wer ist sie, woher kommt sie und wie weit rechts steht sie? Z Parl 47:267–285
Nulty P, Theocharis Y, Popa SA, Parnet O, Benoit K (2016) Social media and political communication in the 2014 elections to the European Parliament. Elect Stud 31:429–444
Panagopoulos C (2016) All about that base: changing campaign strategies in US presidential elections. Party Polit 22:179–190
Parliament E. Directive (2002) 2002/58/EC of the European Parliament and of the Council of 12 July 2002 concerning the processing of personal data and the protection of privacy in the electronic communications sector. Off J Eur Union L 201:37–47
Persily N (2017) Can democracy survive the internet? J Democracy 28:63–76
Piaget J (1950) The Psychology of Intelligence. Routledge & Paul, London
Ruths D, Pfeffer J (2014) Social media for large studies of behavior. Science 326:1063–1064
Simon HA (1996) The Sciences of the Artificial. MIT Press, Cambridge, Massachusetts
Sotto LJ, Simpson AP (2014) United States. In: Data Protection & Privacy. Law Business Research Ltd., pp 191–204
Thieltges A, Schmidt F, Hegelich S (2016) The Devil’s Triangle: ethical considerations on developing bot detection methods. 2016 AAAI Spring Symposium Series, AAAI, North America
Woo HY (2015) Strategic communication with verifiable messages. PhD Thesis. University of California, Davis
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Papakyriakopoulos, O., Shahrezaye, M., Thieltges, A. et al. Social Media und Microtargeting in Deutschland. Informatik Spektrum 40, 327–335 (2017). https://doi.org/10.1007/s00287-017-1051-4
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00287-017-1051-4